Merry Christmas Everybody!! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Linda Hurkens - WaarBenJij.nu Merry Christmas Everybody!! - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Linda Hurkens - WaarBenJij.nu

Merry Christmas Everybody!!

Blijf op de hoogte en volg Linda

25 December 2012 | Nieuw Zeeland, Auckland

Kia Ora! Daar zijn we dan in Nieuw Zeeland :D Ook nu zal ik niet alles kunnen typen, aangezien we zo op weg gaan naar een bbq en ik dus maar zo'n half uurtje de tijd heb op het moment. Ik zal echter weer zo veel mogelijk proberen te vertellen.

Ik zit nu dus alweer in Nieuw Zeeland, Auckland. Het hostel hier is geweldig met een jacuzzi op het dak! Wooowwwww dat had ik niet verwacht! En heerlijke WARME douches, veel leuke mensen en voor het eerst in tijden een wat zachter matras.
Na een wel erg lange reis (vrijdagmiddag om 12uur vertrokken, en zondagavond om 9uur zo ongeveer aangekomen in het hostel (incl. tijdsverschil)) dan toch eindelijk mijn eerste stukje nieuw zeeland gezien! Gelukkig had ik in het vliegtuig weer erg veel geluk: een plekje aan het raam voor de 2e keer! En dus kon ik nieuw zeeland al even uit de lucht bewonderen! En geloof het of niet, maar zoals ik af en toe lekker emotioneel kan reageren, ontroerde het me echt toen ik het eerste beetje van nieuw zeeland zag: tranen stonden even in mn ogen. Dit is waar ik al jaaaren naar uit aan het kijken ben, dus dat was wel even heel erg bijzonder! En waar ik dacht dat vliegvelden over het algemeen er allemaal redelijk hetzelfde uitzien, heb ik deze mening nu moeten weizigen: in Auckland hangen overal levensgrote prachtige afbeeldingen aan de muren, staan er teksten geschreven in Lord of the Rings achtig lettertype en ook met verwijzingen naar the Lord of the Rings. Verder waren er een soort zwartstenen pilaren / poorten ter ondersteuning (of gewoon als versiering) van de muren en het dak. Alleen al een ervaring om daar rond te lopen!

Mn eerste dagen in Auckland zijn helaas behoorlijk regenachtig, maar dan ook wel weer perfect om alles te regelen: aanvraag van belastingnummer, bankaccount, simkaart regelen etc. En dan nog erg veel informatie naar je toegegooid krijgen: mogelijke excursies, informatie over het zoeken naar werk, informatie over nieuw zeeland en auckland etc... Ik vergat dus continue alles en ben een beetje van het hostel naar de buren aan het lopen om steeds alles opnieuw te vragen of de dingen die ik vergeten was langs te brengen etc. :P Verder wel al wat rondgelopen in de stad (wow, ze hebben normale huizen hier! Dat is serieus even een raar gezicht) en wat aan het lezen geweest over wat ik de komende dagen kan gaan doen. Gister Christmas eve gevierd en vandaag dus lekker uitgeslapen :) Vandaag is alles dicht, dus echt veel is er ook niet te doen! En nu zie ik dat het alweer bijna tijd is om te verzamelen voor de bbq. Ik ga dus maar snel even spullen pakken en omkleden. Jullie horen snel meer over mn laatste dagen thailand, aangezien dat zo niet echt opschiet!! :P

Hier dan maar weer eens een poging om de rest van het verhaal af te maken. Te beginnen bij mn fietsweek in thailand. Na het ongeluk van onze thaise gids, hebben we een nieuwe gids gekregen: een jongen uit Ierland. Communiceren ging dus een stuk makkelijker, en ook fietste hij heel wat beter dan onze thaise gids :P Hij kwam wel een aantal bergen op! De rest van de dagen hebben we nog veel gezien: naar een waterval gefietst, even een verfrissende duik genomen en weer terug gefietst naar het dorpje waar we helemaal gratis een thaise massage kregen! Heerlijk!! Alleen hadden we die de dag ervoor of erna eigk beter kunnen gebruiken, aangezien dat veel zwaardere dagen waren!
De laatste fietsdag in het nationaal park hebben we enorm veel kilometers gemaakt. Weer berg op berg af, op naar een champignonboerderij en uiteindelijk naar een ' cliff' met echt een super uitzicht! De weg erheen was al zo'n 40 kilometer, en eigenlijk zouden we ook nog terug moeten fietsen. Aangezien we om 9uur vertrekken en om 5 uur terug moesten zijn, was het een redelijk onmogelijke opgave om dat te halen, en dus gelukkig is er een taxi terug geregeld :D Rare mensen die ineens zo'n planning maken: de ene dag mss 20km gefietst en de dag erna staat er meer dan 80 km op het programma... en niet op z'n hollands plat.
Bij de champignonkwekerij ook nog een erg speciale delicatesse gehad: champignonijs (met stukjes champignon, jummmieee!). Maar serieus: smaakte nog best oke ;) Eenmaal bij het prachtige uitzicht konden we een soort nootjes wegschieten met katapulten, dus ook daar hebben we ons goed vermaakt! En om maar in de sfeer te blijven: we hebben daar ook heerlijk geschommeld, een boomhut ingeklommen en een poging gedaan tot steltlopen. Paar jaar terug in de tijd!! :D

De laatste dag van de fietsweek zijn we terug gereisd naar Bangkok om daar te gaan fietsen. Op het begin was dat weer de gewoonlijke hitte en drukte, dus tot dan bleef mn mening over de stad redelijk ongewijzigd. In de middag zijn we echter naar Chinatown gegaan om daar rond te fietsen en dingen te zien die we normaal zeker niet zouden zien, daar ben ik wel zeker van! Fietsen door erg smalle en nog smallere steegjes, om uiteindelijk volgens mij door soort van keukens en woonkamers van de mensen heen te crossen.. Erg vreemd, erg krap ook (je moet zeker niet te veel wiebelen op die fiets, want je rijdt zo tegen iets om iemand aan) maar zeker een ervaring!
En in de avond naar een geweldige kamer gebracht. We kwamen binnen en we hadden in tijden niet in zo'n luxe kamer geslapen!!! Uiteindelijk bleek de kamer zelfs te groot te zijn: de airco kon het niet helemaal aan en het duurde eeuwen voordat de temperatuur in de kamer eindelijk enigszins uit te houden was. Dat kan dus ook, te luxe :P

In het weekend ben ik zelfs naar Kanchanaburi gereisd (van die film: bridge over the river kwai) en ben uiteraard dus een kijkje gaan nemen bij de brug. Ik bleek weer precies op het goede moment gekomen te zijn, want ook hier was een soort festival aan de gang. 's Avonds bij de brug was er een licht en geluidsshow, dus dat was wel indrukwekkend om te zien! Enige nadeel van dat festival was dat ik overdag nogal aan het stressen ben geweest, aangezien elk guesthouse waar ik aanklopte voor een kamer, compleet vol zat. Dan ga je wel even denken: ohoh hoe gaan we dat doen als we echt niets kunnen vinden?! Gelukkig is dat uiteraard goed gekomen en heb ik een nachtje in een hotel geslapen en nog niet eens zo heel veel hoeven betalen.
Verder naar het thailand-birma railway museum geweest waar vanalles te zien en lezen is over de aanleg van het treinspoor en vooral de omstandigheden waarin de mensen moesten werken. Erg indrukwekkend om te zien en ook over ervaringen te lezen. Zet je wel even aan het denken.

De 2e dag in Kanchanaburi wat meer ontspannen gedaan: naar de Erawan watervallen geweest. Echt super mooi om te zien allemaal en in de ochtend was het zelfs nog leuk om er rond te lopen en wat te zwemmen bij de diverse watervallen. Het werd echter voller en voller: toeristische attractie ten top. En aangezien ik redelijk snel terug moest om een bus te halen, was ook vandaag niet volledig stressloos. Al die mensen die nog op hun gemaktje omhoog lopen om alle 7 levels van de waterval te zien, en ik me er maar tussendoor proberen te wurmen om omlaag te gaan :P 5 minuten voor de bus vertrok, had ik um gevonden. Het was dus krap, maar ook hier is weer alles goed gekomen.

Na dit weekend op naar mijn laatste project: een boeddhismeweek. En verrassend genoeg is ook deze week goed bevallen! Ik ben 2 nachten en 3 dagen in de tempel gebleven en heb verder veel tempels bezocht, monniken gesproken, mn eerste meditatielessen gehad etc. Het verblijf in de tempel zorgde vooral voor een aantal unieke ervaringen: de eerste dag gingen we naar de hoofdmonnik daar en werd ik gezegend ofzoiets (met een stok op mn schouders en hoofd geslagen) en kreeg ik snoepjes naar me toe gegooid (nee, voor zover ik weet kennen ze sinterklaas hier niet). Deze moest je oprapen en meenemen (ik vond ze niet eens lekker!). Ook heeft die monnik me banaan gevoerd (klinkt raar en dat was het ook). Hij wilde per se dat ik de banaan zou proeven. Enige probleem is dat ik die monnik niet aan mag raken, en hij die banaan zo half gepeld voor mn mond hield. Lichtelijk ongemakkelijk en niet zo heel erg handig, maar dat is toch allemaal redelijk goed gegaan geloof ik.
Verder ook nog naar een hoofdmonnik geweest in een andere tempel. Pas toen ik ervandaan kwam en - na zo'n 2 uur met hem gesproken te hebben (hij was origineel van amerika) - kwam ik erachter hoe enorm bekend hij was. Het was blijkbaar echt een eer dat hij zo lang de tijd voor me had genomen (ik moest wel een erg goed hart hebben, heb ik zo'n 10x gehoord ;P). Ik ben er iig heel wat wijzer van geworden en vond het, vooral ook na de verhalen achteraf, echt een geweldige ervaring! Het voelde erg speciaal.
Het laatste gesprek met de monnik van de tempel waar ik zelf verbleef was weer enigszins vreemd. Hij begon te vertellen hoe ik zou moeten leven (volgens het boeddhisme) en vroeg me dan ook een keer of ik me ooit aangetrokken gevoeld had tot een man. Uuuuuuhhmmmm... uiteindelijk maar bedacht dat eerlijk zijn maar het best is en niet zo heel vreemd maar gezegd dat dit inderdaad het geval (geweest) is. Waarop hij antwoorde dat ik dat maar niet meer moest doen. Hierop maar heel lief oke geknikt en lief gelachen. Denk dat ik daar beter niet over in discussie kan gaan met hem :P

Verder bestond de week uit vroeg opstaan (5 uur in de ochten) en nog vroeger opstaan (3 uur in de ochtend, of zoals ik het noem: 's nachts) om te gaan chanten en mediteren. Vooral het chanten is wel erg interessant: teksten opzeggen in een of andere oude taal geloof ik en in het thais. Begreep er dus helemaal niets van, maar probeerde toch maar zo goed mogelijk mee te doen. Owja: en de dag bestond uit 1 grote maaltijd in de ochtend en dan evt nog iets te eten voor 12 uur 's middags. De rest van de dag niets meer tot de volgende ochtend. Dat was dus wel even wennen, maar gelukkig deed je fysiek niet zoveel gedurende de dag en miste je lichaam dus niet al te veel energie. De enige beweging was het uurtje straat vegen als werk in de tempel.

En dan zaten mijn laatste dagen in thailand met de projecten er alweer op. Alleen nog een paar dagen zelf op pad: op naar het zuiden, op naar strand! (de zon ontbrak helaas redelijk veel).

Eerst naar een nationaal park gegaan (Laem Son) om daar een nachtje te slapen en wat rond te kijken. In de lonely planet werd het genoemd als een niet al te toeristische plek en daar bleken ze gelijk in te hebben! Het was compleet verlaten! :P Ik heb de eerste dag over het strand gelopen (zo'n 4 km lang) en ben welgeteld niemand tegen gekomen. Alleen op de terugweg, met zonsondergang, was er een man met 3 kinderen in het water aan het spelen.
De dag erna doorgegaan naar Phang Nga (met als meest bekende attractie in de buurt: James Bond Island, uit een van de films ;)). Hier lekker rondgelopen, prachtige natuur gezien: overal rotsen die steil omhoog komen uit de grond en net zo hard weer verdwijnen af en toe! Erg bijzonder! Hier ben ik ook een tour gaan maken met een longtailboot om rond te kijken in het nationaal park en vele eilanden in de omgeving te zien (waaronder dus James Bond).
De laatste dag in Phang Nga weer heerlijk hollands gedaan. Op de fiets gestapt en rond gaan crossen. Iedereen doet hier alles op motorbikes, alleen dat vond ik dan weer net te eng aangezien ik nog nooit op zo'n ding gezeten heb, het er behoorlijk hard aan toe gaat (aan de verkeerde kant van de weg!) en je vaak geen helm erbij krijgt. Ik hou het dus maar mooi bij mn fietsje! ;) Wel trouwens een aantal keren op zo'n motorbike gezeten als 2e passagier: dus eindelijk kon ik ook de motorcycletaxi van mn lijstje afvinken! En niet 1x, maar direct op zo'n 7 verschillende motorbikes gezeten in 2 dagen. En gelukkig niet gebrand aan de uitlaat, dus ook dat was al een hele prestatie! :)
Met de fiets ben ik eerst naar een forest park gegaan waar ook een waterval te bewonderen was.. Alleen ben ik daar niet helemaal uitgekomen waar ik uit wilde komen.. De paden waren niet echt zichtbaar: af en toe moest je zomaar ineens door het water / beekje heen om maar naar een punt te komen wat enigszins leek op de rest van het pad, soms werd het pad compleet geblokkeerd door omgewaaide bamboe en af en toe kwam je een enorm spinnenweb tegen. Helaas zie ik die spinnenwebben altijd wat aan de late kant... En zo heb ik uiteindelijk maar besloten om niet helemaal naar het einde van de route te lopen. Halverwege ben ik omgedraaid toen ik op zo'n 4 cm van een spinnenweb (minimaal 1x1m) de rem er maar opgooide en geschrokken enkele seconden voor me uit bleef staren. Totdat ik ook de -redelijk grote- spin zag op zo'n 20 cm afstand van mn hoofd: AAAAAAAHHH! Oke, hier ga ik niet eens meer langsop proberen te komen. E'en spin in Thailand op mn been is wel genoeg geweest (weet niet of ik dat verteld had eigk? Maar was tijdens de olifantenweek), een tweede op welke plek dan ook op mn lichaam hoeft niet zo nodig. Dus vanuit daar maar omgedraaid, een nogal steil en glibberig pad omlaag gelopen en weer diverse keren door het water gelopen, op zoek naar het pad! Wel een mooie ervaring en veel mooie natuur gezien, alhoewel een watervalletje extra ook niet verkeerd zou zijn.

Na 2-3 dagen Phang Nga ben ik doorgereisd naar mn voorlopig laatste bestemming: nog zo'n 3-4 dagen op Koh Lanta voordat ik terug moet naar Bangkok om mn vliegtuig in te stappen. Koh Lanta (eiland tussen Krabi en Phuket in) was echt geweldig! Mooie stranden en heerlijk eten!! Alles was wel iets toeristischer en daarmee wss ook iets duurder dan ik gewend was, maar nog steeds is het Thailand en kun je het woord duur dus niet echt gebruiken. En wat betreft die toeristen viel het eigenlijk ook wel mee, alleen was ik zo goed als niemand om me heen gewend ;) Dus dan zijn er al snel ineens veel mensen. In Koh Lanta ben ik ook weer een dagje rond gaan fietsen, het ik een dagje lekker aan het strand gelegen om even uit te rusten, en ben ik een dag een snorkeltour gaan doen. En toen het ik nemovisjes gezien!!! Die zijn schattig :P Verder ook tussen een enorme hoeveelheid zee-egels doorgezwommen, dus dat was even wat minder... Maar zeer mooie dingen gezien en uiteindelijk de dag afgesloten op ons eigen expeditie robinson eiland! We hadden zelfs iemand bij ons die op zoek ging naar kokosnoten om open te breken, uit te drinken en uiteindelijk ook de kokos te eten: Jammie!
Verder heb ik daar vooral veel genoten van al het lekkere eten en heb ik mijn verslaving voor fruit shakes weer opgepakt! Dus alleen dat al was genieten :D De eerste avond kwam ik aan, ben ik op zoek gegaan naar een slaapplekje, en ben ik gaan eten op het strand. Daar zit je dan: aan een tafeltje op het strand, voetjes in het heerlijk fijne zand, uitzicht over zee met een prachtige zonsondergang! En voor je op tafel: een gevulde ananas met curry en garnalen (en ananas uiteraard) en een heerlijke coconut shake: wat wil je nog meer?! (al een beetje jaloers met jullie sneeuw en regen? sorry he :P).

En na al deze belevenissen was het helaas dus al veel te snel weer tijd om terug te gaan naar Bangkok. Ik had zo langer op Koh Lanta kunnen blijven! Maar gelukkig nu uiteraard alweer een aantal dagen in Nieuw Zeeland en ook dat is zeker niet verkeerd hoor ;) Maar daarover horen jullie snel weer meer! Mn verhaal over Thailand is hierbij iig definitief afgesloten. Ik hoop dat jullie ervan kunnen genieten!

Even in het kort over Nieuw Zeeland: ik ben hier woensdag naar Rangitoto eiland geweest: de jongste krater rondom Nieuw Zeeland. Het hele eiland is bedekt met zwarte stenen / rotsen (lava) en zeer bijzondere bomen. Ik ben hier naar de top gelopen om te genieten van een mooi uitzicht over Auckland. Dat is helaas niet helemaal gelukt: de summit werd omgeven door een wolk, die daar erg eigenwijs de hele dag is blijven hangen. Dus vooral maar veel rondgelopen, over smalle paadjes, door lavagrotten en langs de kust. Ondanks de vele regen (pfoeeee: stortbuien hier!) zeker kunnen genieten en veel mooie dingen gezien. Vooral het water hier heeft ook een super mooie kleur: zo blauw groen wat uiteraard geweldig afsteekt tegen al die zwarte rotsen.

De dag erna de coast to coastwalk gaan doen met een ander meisje van het hostel. We hebben het einde net niet helemaal gehaald, maar wel veel gezien van de stad. Onder andere Mount Eden en One tree hill opgeweest (flink klauteren) en daar wel een mooi uitzicht gehad over Auckland. Zo goed als alle heuvels die je hier ziet zijn kraters of iig ontstaan door vulkaanuitbarstingen, dus dat is wel erg bijzonder.

Tijd zit er weer op - jullie horen nog ;)

Groetjes xxxxx

  • 25 December 2012 - 08:53

    Truus:

    Hoi Linda, ook voor jou fijne feestdagen en een geweldig 2012

  • 25 December 2012 - 08:53

    Truus:

    Ik bedoel natuurlijk 2013, 2012 was voor jou al geweldig denk ik zo.

  • 25 December 2012 - 08:56

    Carin:

    Hey Linda, allereerst hele fijne kerstdagen in de zon (gek vind je niet?) en een geweldig 2013 daar in het verre land. Hoop dat je net zo gaat genieten als in thailand. Ik heb zojuist nog gebeld met Lia op het zuider eiland. Hoorde dat het daar mooi weer was en de zomer goed bezig was. Hoop snel weer een verhaal te lezen van al je ervaringen. xxxjes Carin

  • 25 December 2012 - 11:22

    Rick:

    Jeeuuujjj! Veel plezier en succes!

  • 25 December 2012 - 11:39

    Ria:

    Hoi Linda,

    Geniet maar lekker van de bbq. En van een jacuzzi! Hoe luxe kan je het meemaken. Fijne dagen en ik hoop binnenkort de rest van je thailand verslag te kunnen lezen. Groetjes en xxx mam

  • 25 December 2012 - 13:10

    Tonnie:

    Hoi Linda,

    Jammer dat het reizen steeds zo ontzettend lang moet duren, maar dan kom je toch ook in een totaal andere wereld. Wat zal dat inderdaad een openbaring zijn.
    Maar toch ben ik heel erg benieuwd naar jou laatste tijd in Thailand.En ook naar hoe je nu Neiuw-Zeeland ervaart, hopelijk krijg je gauw mooi wee ren kun je volop genieten van veel nieuwe ervaringen.

    Ik wens je fijne feestdagen en een heel mooi interessant 2013.
    Groetjes, xxx Papa.

  • 25 December 2012 - 14:14

    Ome Theo En Tante Maria:

    Hallo Linda,

    Mooie dingen die je daar meemaakt en als ik het zo lees met veel plezier en ook indrukwekkend. Ben benieuwd hoe je Nieuw Zeeland zult ervaren. Staat ook nog op ons verlanglijstje.

    Fijne feestdagen en een indrukwekkend 2013.

    Gr. Theo en Maria

  • 25 December 2012 - 15:35

    Noud En Will:

    Hoi Linda, Fijne kerst kan ik je nog net wensen!
    Je hebt weer een mooi verslag van je reiservaring, en goed aangekomen in Nieuw-Zeeland ! Zooo ver waren wij nog nooit .. wat een beleving moet dat voor je zijn. Geniet van alle mooie momenten en tot lezes weer. Groetjes van Noud en Will op een regenachtige 1e kerstdag met (te) hoge temperaturen.

  • 25 December 2012 - 20:01

    Nadja:

    Hey Linda,

    Merry christmas!! leuk dat je zo enthousiast bent over alles (en dat je daardoor eigenlijk de tijd neit kan vinden om alles te typen haha) Ik had niet anders verwacht. Hou je nog een beetje je reisdagboek bij?
    Ik zal het proberen deze keer kort te houden ;) de rest lees je maar in de mail.
    Maar geniet van deze bijzondere kerst en jaarwisseling! Hier ook regen regen regen met kerst.
    Veel liefs!x

  • 26 December 2012 - 09:54

    Ria:

    Hoi Linda,

    Bijzonder om te lezen over die monniken.
    Dat fietsen door Bangkok, rare ervaring en lijkt me niet om te doen.
    Jammer van het weer, dat dat niet helemaal mee zit.
    Groetjes en xx mam

  • 30 December 2012 - 12:11

    Ria:

    Hoi Linda,

    Ik ben jaloers op je als ik lees over eten op het strand en voetjes in zand met een zonsondergang.Wat een ultieme belevenis !!
    Het is elke keer weer genieten van je verhalen.
    Ik wens je alvast een fijne jaarwisseling toe en veel leuke, mooie belevenissen in 2013!!

    Groetjes xx mam


  • 30 December 2012 - 12:49

    Ans En Theo:

    Hallo linda

    Gisteren avond bij jullie mam de verjaardag gevierd was gezellig.
    Van jullie mam de site door gekregen en heb t een een ander gelezen.
    Gelezen dat t reizen je goed bevalt en t goed gaat.
    Silvie zit nu in Sydnie en vliegt 4 jan. voor een maand naar Nieuw zeeland en heeft t ook goed naar haar zin.
    Geniet van t mooie Nieuw Zeeland en veel reis plezier.

    Groetjes Ane en Theo Haps

  • 31 December 2012 - 11:33

    Ton En José:

    Lieve Linda,

    Super mooie verhalen en we blijven je volgen in 2013.

    Voor vandaag een super mooie afsluiting van 2012 en voor morgen en de opvolgende 365 dagen, veel gezondheid,liefde en geluk.

    Lieve groetjes uit Boxmeer,

    José en Ton

  • 14 Januari 2013 - 12:54

    Lotte :

    Wat een mooie verhalen over de monnikken en de fietstocht, Wauw! Heerlijk om te lezen :)
    Gekke omschakeling van Thailand naar Nieuw-Zeeland lijkt me, ik hoop voor je dat je het daar net zo fijn hebt als op het eerste gedeelte van je reis. Geniet ervan!

    Kus Lotte

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Actief sinds 16 Okt. 2012
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 17245

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2017 - 25 Augustus 2018

Canada

26 Oktober 2012 - 25 Oktober 2013

Thailand & Nieuw Zeeland

Landen bezocht: