Wwooffen, Werken en no Worries - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Linda Hurkens - WaarBenJij.nu Wwooffen, Werken en no Worries - Reisverslag uit Paihia, Nieuw Zeeland van Linda Hurkens - WaarBenJij.nu

Wwooffen, Werken en no Worries

Blijf op de hoogte en volg Linda

19 Januari 2013 | Nieuw Zeeland, Paihia

Hallo allemaal!
Weer eens tijd voor een berichtje lijkt me zo! Ik moest even teruglezen wat ik allemaal al geschreven had en zag dat ik over mijn tijd in Auckland (erg bondig) zo goed als alles verteld had. Nu dus maar verder met de reis naar het noorden. Ik zit op dit moment - de laatste uurtjes, maar toch - in Paihia, Bay of Islands. Zoals ook in de titel te zien is, ben ik hier aan het werken en wwooffen (soort van werk: 4uurtjes aan de slag op de boerderij per dag voor accommodatie en eten).
De dag dat we hier aankwamen ben ik maar meteen op zoek gegaan naar werk en ik had extreem veel geluk! Het eerste restaurant waar ik binnen liep, zochten ze nog iemand voor in de keuken (afwassen + toetjes maken). Dezelfde avond (een uurtje later: dat was dus rennen naar de supermarkt voor wat inkopen, snel wat eten en aan de slag) kon ik meteen proefdraaien. Het bleek echter een helse avond te worden. Het meisje dat me zou inwerken werd halverwege de avond ziek, en daar stond ik dus in mn eentje. Gelukkig ging het allemaal erg goed, ondanks dat het een redelijk drukke avond was, en had ik dus werk voor de komende weken!
En helemaal mooi: een collega van het restaurant (Frankie) zocht nog een WWOOFer. Mooie combinatie dacht ik zo: in de avonden wat geld verdienen en het iig niet direct uit hoeven geven aan eten en een slaapplekje. Dus zo ben ik bij hen (Frankie & Corey) op de boerderij terechtgekomen en ben ik ook daar aan de slag gegaan. Ze hebben vooral veel paarden op de boerderij, maar aangezien ik daar erg weinig ervaring mee heb, kon ik niet zo veel meehelpen op dat gebied. Mijn taken werden: huis schoonmaken, onkruid wieden (VEEEEEEL onkruid wieden), de varkentjes eten geven, pruimen plukken en paardenpoep scheppen. Na de 3 weken op de boerderij heb ik 2 zeer goede nieuwe vrienden: distels en ragwort (een onkruid, geen idee wat het precies is). Ik ben 3 dagen bezig geweest deze 2 grote vrienden van de hele boerderij proberen weg te krijgen. 's ochtends om 8uur beginnen, tot een uur of 12. En dan s middags gelukkig wat tijd om te rusten, te zwemmen (we hebben hier een prive 'zwembad' in de achtertuin: de rivier stroomt hierlangs), en 's avonds naar het werk om af te wassen. Je zou verwachten dat ik 's avonds in bed dan allerlei borden, bestek en pannen langs zou zien komen. Maar nee hoor: zodra ik mn ogen dicht deed zag ik weer distels en ragwort overal.. verschrikkelijk! Gelukkig was ik na 3 dagen klaar met het verwijderen en daarmee verdwenen ook deze beelden :P
Wel een goede combi trouwens: 's ochtends in de grond wroeten en dan 's avonds 4-5uur lang met je handen in het water om af te wassen! Al het vuil is meteen weer verdwenen :D

Verder heb ik hier vooral in de weekenden wat uitstapjes gedaan. De eerste week ben ik de baai ingegaan: 's ochtends een tour met een boot op zoek naar dolfijnen. Na heel wat mooie uitzichten onderweg op alle eilanden hier in de omgeving, zagen we ze dan uiteindelijk: een groep dolfijnen! Eerst genieten van de geweldige sprongen die ze maakten, foto's schieten en ze van dichterbij bewonderen als ze bij de boot kwamen zwemmen. En daarna was er dan ook nog eens de mogelijkheid om met ze te zwemmen. Dit wilde ik zeker niet missen, dus hup: bikini aan, bibberend op de boot wachten totdat we het water in konden, snorkel op en als een gek zwemmen! Helaas zwommen de dolfijnen toch echt wat sneller dan ik ooit zal kunnen, en was de zee ook nogal wild. Ik was dus vooral veel zout water in aan het slikken, met mn armen en benen om me heen aan het slaan om maar vooruit te komen en steeds achterom naar de boot te kijken waar de dolfijnen waren (links - rechts - links - verder naar achteren - weg....). Dat was dus niet helemaal gelukt. De 2e groep, op een andere plek, had wat meer geluk: rustigere zee en dolfijnen die wat meer in de stemming waren. Zij hebben dus midden tussen een aantal dolfijnen gezwommen. Geweldig om dat te zien, maar tegelijkertijd uiteraard ook wel erg jaloers natuurlijk! :P

In de middag wat tijd om te zonnen en aan het eind van de dag een andere boot op te gaan voor een zogenoemde 'ocean adventure'. We zaten met z'n 5en in een soort grote rubberboot en daarmee zijn we de zee over gaan scheuren! Heel wat beter dan zo'n enorme cruise met 100 mensen dacht ik zo! En op die manier weer heel wat eilanden gezien en op naar de 'hole in the rock'. De zee werd ruiger en ruiger en dus was het laatste stukje vooral stuiterend over de golven natgespetterd worden. Heerlijk gevoel, alhoewel het goed was dat dit niet zo lang duurde (ben bang dat ik dan behoorlijk zeeziek zou zijn geworden). En daar waren we dan, bij de hole in the rock. We konden er niet doorheen, aangezien de oceaan die erachter lag nog wilder was, maar wat was dat alleen al vet om te zien! De golven die tegen de rotsen aan kletteren en al het water dat rondspettert. Heerlijk! Ook nog een kleine grot ingegaan, dichtbij de hole in the rock. Mooi om alle rotsformaties te zien, en nog veel geweldiger om achterom te kijken naar het helderblauwe water! Ik heb nog nooit zo'n kleur blauw gezien denk ik, geweldig! Kortom: een heerlijk dagje genieten :D

De week erna had ik helemaal een druk weekend. Vrijdag naar Rawene, naar de ouders van Frankie (en tegelijkertijd een kijkje nemen in Hokianga Harbour). Zaterdag naar een rodeo en zondag opnieuw een tour naar Cape Reinga.
De rodeo was erg leuk om te zien. Ik kende het alleen van tv geloof ik zo, dus wel erg grappig om het een keer in het echt mee te maken. Allemaal cowboys overal (stuk voor stuk echt van die lompe boeren die er een beetje macho bij lopen :P) en verschrikkelijk voedsel (vlees vlees vlees). Maar alle wedstrijden waren erg leuk om te zien: stierenrijden, horseback riding, lassowerpen om een kalf te vangen, kalfworstelen, barrel races (op paarden om tonnen heen) etc. Dit is een van die dingen die ik zeker gemist zou hebben als ik niet bij locals zou verblijven, dus ik ben blij met de ervaring!
De dag erna op naar Cape Reinga, het meest noordelijke puntje van NZ. Een hele bustour erheen, met wat stops onderweg waaronder een 800 jaar oude kauri boom. Helaas heb ik die van 2000jaar oud niet gezien hier, maar die van 800jaar zijn ook echt wel enorm! Schatting was dat je zo'n 8-10 mensen nodig zou hebben om eromheen te komen (met je armen uitgestrekt).
Eenmaal aangekomen in Cape Reinga bleek het nogal mistig te zijn. We hebben dus niet alles kunnen zien van het uitzicht, maar nog steeds was het spectaculair! De 2 zeeen die samenkomen, de zee die tegen de rotsen slaat en het prachtige uitzicht over al het groen, soms afgewisseld met zandduinen die er met hun witte kleur erg tegen afstaken. We zijn deze dag ook nog gaan sandboarden: met een soort bodyboard van de zandduinen naar beneden glijden. Geniaal! Je moest eerst wel een heel stuk omhoog klimmen door dat zand (1 stap omhoog en je zakt meteen weer de helft naar beneden) dat ook nog eens enorm heet was! Aan de ene kant wilde je dus af en toe op adem komen, aan de andere kant kon je dat je voeten niet aandoen en bleef je naar boven hupsen. De eerste keer vond ik het best eng om in volle vaart naar beneden te gaan en ben ik dus wat aan het remmen geweest (na alle verhalen over gebroken ruggen, gebroken schouders, spieren die losgescheurd zijn en uit je arm bungelen). Het bleek echter helemaal niet zo heel hard te gaan, dus de 2e keer zo goed als volle vaart omlaag! Super ervaring, en de rest van de dag zand overal: HEERLIJK! :P
Verder nog de ninety mile beach bezocht (ja: druk programma) en er met de bus overheen gereden. Wat een geweldig mooi strand is dat, met een wat ruigere zee dan ik tot nu toe gezien heb. Na wat foto's gemaakt te hebben en genoten te hebben van het uitzicht, zijn we ons eigen avondmaal bijeen aan het sprokkelen gegaan: enkele centimeters onder het zand kon je pipi's vinden (een soort mosselachtigiets). Ik heb er dus een aantal verzameld en 's avonds bereidt. Het smaakte redelijk, maar vooral het idee dat je het zelf bij elkaar gesprokkeld hebt is geweldig :)

Het laatste weekend hier heb ik redelijk rustig aan gedaan. Een keer een avondje rust en genieten van de zonsondergang is ook niet verkeerd! Gisteravond wel nog even gaan kanoen op zee, naar enkele eilanden dicht bij de kust. Ook hier weer volop van genoten! De zon was langzaamaan aan het zakken, en de glinsteringen op het water waren daardoor wel erg mooi! Verder ook veel tussen de rotsen aan het spelen geweest met mn kano en de golven die dit wel eens een uitdaging maakten! Een grote speeltuin hier :D
Later op de avond nog even genoten van het uitzicht vanaf een heuveltje, soort van afscheid genomen van dit plaatsje waar ik toch alweer 3 weken doorgebracht heb en nog een laatste avond naar het restaurant om met alle collega's te genieten van (jaaaaa, jullie mogen jaloers worden): een langevingertaart!! :D Ik heb hier ook maar eens een poging gedaan om de beroemde taart te introduceren. Bij gebrek aan vanillesuiker, de juiste alcoholische drank, langevingers en klopklop is het enigszins een geimproviseerde taart geworden, maar hij was goed (en machtig, pfoeeee)!

Wat ik hier verder nog geleerd heb is vloeken in het engels. Die mensen bij wie ik verblijf krijgen het, zonder overdrijven, voor elkaar om elke 10 seconden minimaal 1x fuck oid te zeggen. Ik geloof ook dat dat zo goed als het eerste is wat ze elke morgen uitroepen, en het gaat de hele dag door! Ik heb het gelukkig niet helemaal overgenomen, maak je maar geen zorgen ;) Wat ondertussen wel helemaal in mn systeem zit is het 'no worries' dat iedereen hier continu zegt. Zo goed als vanaf dag 1 loop ik dat ook tegen iedereen te zeggen en ik denk niet dat ik er makkelijk vanaf ga komen. Het begroeten met 'Hi hon' en de standaard uitspraak van hier 'sweet as' zitten nog niet in mn systeem en - vooral voor de eerste - hoop ik dat dat ook nog even uitblijft.

En voordat ik het helemaal vergeet trouwens: gelukkig nieuwjaar nog allemaal! (nogal laat, sorry :P) Ik heb hier ook een geweldig nieuwjaar gehad met prachtig vuurwerk!! Mensen kunnen zelf geen vuurwerk kopen en dus voelde ik me voor het eerst in jaren veilig op de avond van 31 december :) Ik heb vuurwerk gekeken vanaf het strand: op de zee werd het een en ander afgestoken. En het was dan wel niet zo veel als je in nl de lucht in ziet gaan, het was in ieder geval allemaal geweldig mooi :D En de dag erna heb ik zelfs een nieuwjaarsduik gedaan! Voor het eerst de zee in gerend op 1 januari. En het was niet eens koud!! Hihi :P

Voor degenen die geinteresseerd zijn: vanmiddag reis ik door naar Auckland om daar nog 1 dag door te brengen en dan stap ik weer de bus in, op naar hahei. Hier zal ik enkele dagen doorbrengen denk ik zo - afhankelijk van hoe het bevalt en wie ik tegenkom denk ik! Na hahei staat raglan op de planning waar ik ga leren surfen (hopelijk). Geen idee hoe lang ik daar ga blijven, mss dat ik daar ook wel enkele dagen ga WWOOFen. En daarna is mn reisplan nog wat onduidelijk om het zo maar eens te zeggen ;)
Ik hoop iig dit keer iets eerder weer een internetverbinding tegen te komen en jullie weer volop op de hoogte te kunnen houden! Wel geniaal hoor: ik heb mn plekje gevonden. Ik dacht echt dat het niet meer bestond, maar hier wonen dus mensen die maanden lang zonder internet kunnen! Geen smartphones (hier snappen ze, evenals ik wss, ook niet hoe die dingen werken :P) en andere ingewikkelde apparaten. Een tv en dan houdt het wel op! Het bestaat nog!! :P

Groetjes vanuit een van de weinige huizen hier in de omgeving met internetverbinding! :P

xxxxxx

Tof!

• 20 Januari 2013 - 09:38

Ria:

Hoi Linda,

Wat leuk om het allemaal te lezen. Ik had natuurlijk al wel enkele dingen gehoord, maar lang niet alles. Je hebt weer een heleboel fantastische ervaringen meegemaakt. Super: als ik het zo allemaal lees.
    Ik hoop dat je weer een leuke plek gaat vinden en blijf genieten!! Surf ze.
    Volgens mij word jij nog een echte waterrat.
    Groetjes en xx mam

• 20 Januari 2013 - 12:01

Carin:

Hey Linda,

Wat een geweldige ervaringen weer. Hartstikke fijn om te lezen.
    Het was ook fijn om je gisteren even op skype te horen en zien al ging dat niet vlekkeloos.
    Blijf genieten en vooral de leuke verslagen schrijven om ons mee te laten genieten.

xxxjes Carin

• 20 Januari 2013 - 12:22

Noud En Will:

Super leuk om te lezen Linda!!
    Wat een ervaringen allemaal. Wat goed dat je jezelf helemaal in het wel en wee van de locals kunt inleven en dat je gewoon al het werk aanpakt. Tof zeg!! Het is hier behoorlijk koud en winters, veel mensen met griep en zo gaat het hier allemaal rustig verder en gaan we vandaag nog naar de Pronkzitting in Cuijk. Alaaf van ons en lieve groet, van Noud en Will

• 20 Januari 2013 - 17:07

Tonnie:

Wat geweldig allemaal Linda.
    Heel veel plezier en succes verder.

Ik ben vandaag teruggekomen van de wintersport, heb 8 hele dagen heel erg veel geskied. Nog nooit zoveel km-ers gemaakt, verder was de groep ook erg leuk, dus ik heb genoten.

groetjes,
    papa xx

• 20 Januari 2013 - 21:00

Manon:

Heeee lindaaa!!
    Super leuk verhaal weer!! Jaloeeers! ook al is het hier niet slecht! dat van jou klinkt toch echt beter! haha dat zonder smartphones en internet lijkt me ook echt heerlijk! Super joh al dat kanoen en boottochten en al!
    Nog heel veel plezier en ik kijk weer uit naar je volgende belevenissen!
    Liefs Manon

• 20 Januari 2013 - 21:51

Trudy:

Hé Linda!

Wat een hoop leuke dingen maak je mee zeg!
    Ik vind het ook echt super knap dat je dit allemaal in je eentje durft en doet! Ik denk dat je daar zonder dat je het zelf misschien merkt ook wel van verandert. Maar dan op een positieve manier ;)
    Geniet ervan!

Xx

• 21 Januari 2013 - 12:07

Sas:

He Linda
    Lees vol plezier elke keer je verhalen ;) Super ervaringen!!
    Heb je de Kiwi al gezien?
    gr Sas

• 25 Januari 2013 - 13:46

Rosanne:

Hey Linda,

Geweldig. Leuk dat je zo even bij de locals bent. Hard werken, maar ook mooi om te ervaren hoe dat is en het 'echte' nieuw zeelandse leven te beleven.

X