De afsluiting, de terugkomst en de verdere reis - Reisverslag uit Cuijk, Nederland van Linda Hurkens - WaarBenJij.nu De afsluiting, de terugkomst en de verdere reis - Reisverslag uit Cuijk, Nederland van Linda Hurkens - WaarBenJij.nu

De afsluiting, de terugkomst en de verdere reis

Blijf op de hoogte en volg Linda

12 Mei 2014 | Nederland, Cuijk

Zo dus met een goed gevoel het vliegtuig ingestapt, alhoewel ik gedurende de hele reis echt nog niet besefte dat ik ook daadwerkelijk weer op weg was naar Nederland. Het vliegen was ook een normaal onderdeel geworden van het reizen de laatste maand, dus dat was allemaal heel gewoon (alleen iets langer). Ook was er in het vliegtuig niet veel tijd om na te denken over de terugkomst, aangezien ik zelf simpelweg knock-out ging. Vooral tijdens het 2e deel van de vlucht, na een tussenstop in Abu Dhabi, heb ik heel veel en echt heel diep geslapen. En zo is alles dan voorspoedig verlopen en waren we alweer heel snel in Dusseldorf. En ook daar is mijn backpack weer gewoon verschenen op die bagageband en kon ik al snel door die deur in. Nu werd het toch wel even echt spannend! Ik ga iedereen weer zien! Wie zouden er zijn? En hoe gaat dat nu dan? Wordt het vreemd? En dan ben je gewoon bijna zenuwachtig om door die deur te gaan. Die hele reis ben je steeds in je eentje geweest, heb je zo veel zelf ondernomen en zo veel zelf ontdekt, en dit moment is dan gewoon bijna het spannendst. Heel gek eigenlijk. Dat ging er echter al snel vanaf: even rondkijken of ik bekende gezichten zie en ja hoor! Daar zie ik vrienden en familie samen staan, met een geweldig groot en fleurig bord. Dan komt er toch wel even een glimlach op je gezicht en voel je je thuis! Snel naar iedereen toe, je wilt zo veel zeggen en tegelijkertijd komt er niets uit. Maar het is dan alleen al goed om iedereen weer helemaal in levende lijve te zien en maar even goed te knuffelen! En ineens is een reis van anderhalf jaar dan gereduceerd tot iets wat je gedaan hebt, iets dat nu in je verleden ligt en ben je weer thuis. Weer terug in een bekende wereld, bij mensen die vertrouwd zijn. Je hele reis lijkt ineens slechts 2 maanden geduurd te hebben, het is als thuiskomen na een iets langere vakantie dan normaal. Het is alleen aan wat kleine dingen dat je merkt dat je toch wel langer weggeweest bent: die gele nummerplaten van auto’s zien er toch wel even gek uit, dat rechts rijden klopt ook niet, en dan die taal die de mensen hier spreken. Hoe werkt dat ook alweer?

Nu, alweer 2 weken later, ben ik nog steeds een beetje in de war zo af en toe. Het Nederlands spreken gaat weer wat beter en ik kijk in 90% van de gevallen weer de goede kant op bij het oversteken van de weg. Autorijden is echter nog wel even heel lastig (het gevoel aan de verkeerde kant in de auto te zitten (“dat stuur hoort hier niet!”), even wat knipperlicht-ruitenwisser verwarring, en schakelen-met-links, dat wil hier ook niet). Aan de andere kant is het zo normaal om iedereen weer te zien en snap ik ineens wat er bedoelt wordt wanneer mensen zeggen dat er ‘niets verandert is’ wanneer je terugkomt. Iedereen woont dan wel ergens anders, dingen zijn verandert in relaties, veel mensen zijn ineens klaar met studie, aan het werk of compleet ergens anders aan begonnen, maar dat is niet waar het om gaat. De personen zijn nog hetzelfde, en stiekem is dat wel heel fijn! Toch is het wel weer even zoeken naar mijn plekje hier: want wie ben ik nu? Heeft die reis me verandert en hoe werkt dat dan in NL? Wat ga ik nu doen? De eerste dagen zijn hectisch, chaotisch, vertrouwd, gezellig en extreem verwarrend. Nog steeds heb ik geen idee wat ik nu precies wil en zijn er veel vragen die nog onbeantwoord zijn. Tijdens mijn reis heb ik echter geleerd mijn gevoel te volgen en ook maar af te wachten wat er gebeurd en wat er op je pad komt. Je kunt het nooit weten! Nu alleen maar even hopen dat ik geduldig genoeg ben om af te wachten wat de toekomst me brengt: aan de ene kant wil ik het liefst maanden verder zijn en zien waar ik dan sta en hoe dat is; aan de andere kant voel ik me langzaamaan al oud worden en wil ik de tijd stilzetten. Er staat nog zo veel op mijn lijstje aan mogelijkheden, alleen weet ik niet waar te beginnen en hoe dat allemaal te doen. De komende maanden worden waarschijnlijk net zo’n grote reis, net zo’n grote uitdaging, als de reis waar ik nu net van terug ben.

– Op naar een nieuwe droom -

• 12 Mei 2014 - 21:00

Nadja:

Hele mooie afsluiting Linda :) Grappig ook dat na zo veel mooie verhalen die ik las en steeds zo verrassend waren, dat dit dan heel erg herkenbaar klinkt hihi. Ik ben stiekem erg blij dat je weer terug bent ;)
    xx