I'm in love!!! - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van Linda Hurkens - WaarBenJij.nu I'm in love!!! - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van Linda Hurkens - WaarBenJij.nu

I'm in love!!!

Blijf op de hoogte en volg Linda

14 Maart 2013 | Nieuw Zeeland, Picton

Het gebeurde zo'n 5 uur geleden, op de ferry. Helemaal hoteldebotel ben ik. Ik had nog geen voet op het zuidereiland gezet, maar ik was al verliefd! Wat een geweldige uitzichten hadden we weer eens vanaf de ferry van het noordereiland naar het zuidereiland. Eerst afscheid genomen van wellington, en na enige tijd kwam dan het zuidereiland in zicht: op het begin erg vaag, dan dichter en dichterbij en uiteindelijk zijn we door de sounds naar picton gevaren: hoe geweldig was dat! Overal heuvels/bergen, weer die verschillende kleuren groen (en bruin her en der van de droogte), de zon die gereflecteerd wordt op het water en een heerlijke "bries" (briesje was het niet te noemen :P). En om de hele ervaring nog maar eens extra bijzonder te maken, werden we bij het naderen van picton ook nog een begroet door een hele groep dolfijnen! Wat een aangename verrassing :) Ik heb nu een keer een kleine groep dolfijnen gezien die vooral backflips maakten wanneer ze uit het water omhoog kwamen, een grote groep dolfijnen die vooral dicht bij de boot aan het zwemmen waren en af en toe een klein sprongetje maakten, en nu had ik het geluk om een grote groep te zien die aan het genieten was van de boeggolven: met enorme sprongen kwamen ze regelmatig boven het water uit: woooowww!!

En om iets over half 6 was het dan tijd om aan land te gaan: het zuidereiland op! Ik moet zeggen dat dit sowieso al als een nieuwe stap, een nieuw avontuur, voelde. Het is nog steeds nieuw zeeland, dat wel natuurlijk, maar omdat iedereen steeds zo'n onderscheid maakt tussen noord en zuid, voelt het stiekem toch een beetje als een ander land. Een land waarvan ik meteen al ben gaan houden! Ik zit hier weer eens in een extreem goed hostel, maar ik heb amper tijd om daarvan te genieten. Snel mn avondeten klaargemaakt en daarna direct een avondwandeling gaan maken. Langs de haven, over wat strandjes en vervolgens geweldige uitzichten over de baai. En aangezien het al wat laat was, verkleurde de lucht van de zonsondergang, en dat leverde prachtige plaatjes op! Genieten!
Morgen ook nog maar even een wandeling maken (na genoten te hebben van een gratis ontbijt met verse huisgemaakte scones en huisgemaakte jam: klinkt verrukelijk!! :D), voordat ik alweer de bus in ga. Op naar kaikoura om daar Griet (een meisje uit belgie) te ontmoeten. Ik heb eerder met haar enkele dagen opgetrokken in rotorua en nu gaan we een weekje samen op pad. Dus vandaar dat ik meteen weg moet hier uit picton. Een ding is zeker: ik kom hier nog wel terug! :)

En dan nog even over de rest van de dagen sinds het laatste reisverslag: mijn tijd in ohakune heb ik nog heerlijk afgesloten met die flink actieve dag (berg op, wandeling van 5uur maken, naar beneden fietsen en onderweg wat stops en wandelingen). Dit was echt een prachtige dag!! Nog een van die hoogtepunten van het noordereiland! De hele wandeling voelde voor mij meer aan als een extreem lang speelkwartier! Met alle rotsen, stroompjes en alles voelde dat pad aan als een grote speeltuin! Heerlijk van rots naar rots springen, wat klimmen, de stroompjes oversteken en tegelijkertijd genieten van die geweldige uitzichten en prachtige stroompjes + watervallen uitgesleten in die rotsen! Wat een wandeling was dat! Ook op de weg terug nog 2 prachtige watervallen gezien. Een derde was ook best indrukwekkend, maar had alleen geen water... dus echt een waterval was die momenteel niet te noemen :P Maar het was een van de filmlocaties van lord of the rings, en ik herkende het vaag, dus dat maakte het al redelijk speciaal! - toch nog maar een keer de films kijken om plekken te herkennen :P

Na Ohakune doorgegaan naar Taupo, daar een nachtje gebleven en de volgende dag ontmoette ik Mike&Tia alweer. Wat heerlijk om hen weer te zien!! Voelde alsof ik nooit weggeweest was! Alleen had ik dan wel idioot veel te vertellen voor iemand die niet weggeweest was... :P Met z'n drieen naar New Plymouth gereden en daarbij weer allerlei geweldige dingen mogen zien. De natuur blijft maar veranderen, en elke keer blijf ik me erover verbazen wat een mooi land dit is!
En ook niet geheel onprettig: mede dankzij Mikes grapjes ("look! Traffic jam!" als er drie auto's redelijk snel na elkaar voorbij kwamen), werd ik me er wel erg bewust van hoe weinig verkeer je inderdaad ziet en wat een compleet gebrek aan files er heerst in dit land! Hier is het niet voor te stellen dat je een uur in de file zou moeten staan.

Uiteindelijk kwamen we dan aan in Bell Block (bij New Plymouth, bij de ouders van Tia) waar ons een heerlijk avondmaal te wachten stond! Dezelfde avond nog door naar Josie&Nigel die buiten New Plymouth woonden (oftewel: prachtig huis met enorm veel land eromheen).
De dagen in New Plymouth zijn voor mij vooral dagen geweest om wat te rusten, de hele familie te ontmoeten, veel te lachen en heerlijk voedsel te eten :) En niet te vergeten: af en toe ook de paling en de stieren die te vinden waren op het land van Josie&Nigel te eten te geven: in de avond met de quad door de weides scheuren, voedsel halen voor de stieren en het in de weide uitspreiden: boerenleven lijkt zo nog niet eens zo slecht!

In new plymouth heb ik wel veel van de omgeving gezien, maar op een iets relaxere manier dan de voorgaande weken: misschien 2-3 uur wandelen per dag, en verder ook veel met de auto rond om de omgeving te zien. Hier was het wel heel speciaal dat er slechts 1 berg is, temidden van wat heuveltje, maar over het algemeen redelijk uitgestrekt land. Deze berg (Mt taranaki) kon ik vanaf Tongariro National Park vaak erg in de verte zien, en nu was het dan eindelijk andersom: vanaf de omgeving van deze berg kon ik terugkijken naar National Park!
Na 5 dagen bij Nigel&Josie geweest te zijn, gingen Mike&Tia weer terug naar hun eigen huisje en was het ook voor mij tijd om mijn reis voort te zetten: op naar Wellington. Dat betekende een erg lange busreis, om in de avond in Wellington aan te komen. Vanaf het busstation naar het hostel gelopen waar ik enkele dagen zou verblijven en vreemd genoeg - zelfs na die lange reis - kon ik al genieten van de hele sfeer die in deze stad hing! Ik ben normaal helemaal niet zo van de steden, maar ik moet zeggen dat ik er wel naar uit keek om enkele dagen in een echte stad te verblijven. Ik heb veel rondgelopen, naar de haven toe, genieten van de kunst die overal in de stad aan de waterkant te vinden was, genieten van het - nog steeds! - prachtig mooie weer, naar wat uitzichtpunten gelopen etc. Vooral ook veel genieten van de sfeer/vibe die er in de stad hing, mensen kijken en over marktjes rondlopen. heerlijk! En uiteraard: het museum 'te papa' bezoeken. Het lukte me niet om alles in 1 dag te zien, dus heb ik in totaal zelfs zo'n anderhalve dag in het museum doorgebracht: veel informatie over de geschiedenis van nieuw zeeland (en dan besef je je pas echt hoe kortgeleden het is dat mensen zich hier settleden); over diverse natuurrampen als vulkaanuitbarstingen, tsunamis en aardbevingen; en ook veel over de planten en dieren die je hier tegen kunt komen. Super interessant allemaal, mede ook doordat je veel zelf kon doen op computers, kon zien in films, en zelfs mee kon maken (mijn eerste aardbeving heb ik overleefd! :P).

Mijn tijd in wellington nog op een erg verrassende manier afgesloten: de laatste dag kwam ik per toeval Katja tegen, een Duits meisje met wie ik enkele dagen in Raglan opgetrokken had. Nooit gedacht dat ik haar nog zou zien tijdens mn reis!! Maar heerlijk een middagje bijgekletst, waarbij ook ons favoriete onderwerp regelmatig weer ter sprake kwam: voedsel! En zo mijn tijd in Wellington dus op een erg onverwachte, maar zeer aangename, manier afgesloten! En dan komen we alweer aan bij de dag van vandaag, de ferry op: Dagdag stad, kia ora zuidereiland!
En met weer heel wat leuks in het vooruitzicht: Griet ontmoeten, naar Kaikoura, nog meer familie van Tia ontmoeten daar. En iets later op de planning: waarschijnlijk afspreken met een oude bekende: Oli en op zoek naar werk. En zelfs dat werken kijk ik naar uit (als ik iets kan vinden..)! Heerlijk om even een maand aan de slag te gaan, hopelijk wat fysiek werk te gaan doen, om daarna ook weer helemaal 100% te kunnen genieten van mn vrijheid!! :D

xxxx


  • 14 Maart 2013 - 13:08

    Nadja:

    Haha die Linda,
    je weet ons wel angst en vreugde tegelijk aan te jagen met je titel hoor!
    Iedereen denkt natuurlijk dat je een leuke kiwi hebt gevonden, wat we je natuurlijk van harte gunnen! :p
    Maar, we willen je aan het einde van je droomjaar natuurlijk wel weer graag in Nederland terug zien! (a) Hoewel ik me tótaal kan voorstellen dat met al deze geweldig prachtige avonturen je hoofd daar niet bepaald naar staat. ;)
    Alleen al jouw verhalen geven mij ook een stukje van jou gelukzalige gevoel bij al die mooie uitzichten enzo. Dus, nogmaals, geniet! dan genieten wij met je mee.
    Liefs!
    x

  • 14 Maart 2013 - 19:10

    Carin:

    Hoi Linda,
    Natuurlijk ben je in love. Dat kan niet anders daar. Geniet ervan en hou ons op de hoogte.

    xxxjes Carin








    ! Deze ervaring vond ik toen ook zo overweldigend.

  • 14 Maart 2013 - 20:42

    Ria:

    Hoi Linda,

    Ik had net Rick an de telefoon en die zei dat jij in love was. Dus hij maakte me wel heel nieuwsgierig, meteen computer aan en weer volop kunnen genieten van jouw in love zijn.
    Maak er maar weer een leuke week van met Griet .
    Genieten maar en hopelijk vind je daarna een leuke werkplek voor een tijdje.

    Groetjes en xxx mam

  • 16 Maart 2013 - 11:03

    Tonnie:

    Hoi Linda,

    Je maakt iedereen, denk ik, wel heel nieuwsgierig naar dat land zoals jij vertelt hoe mooi het er is.
    En inderdaad, het was even schrikken bij het zien van jou aanhef. Maar wie weet wat ons nog te wachten staat, moeten we toch nog ooit naar Nieuw-Zeeland!!!!!!
    Veel plezier met je verdere avonturen.
    En een keertje werken, ja ja, dan weet je ook weer eens wat dat is, haha.

    Groetjes,
    xx papa.

  • 03 April 2013 - 00:36

    Peter En Monique:

    Hoi Linda!
    Volgens ons ben jij de Linda, die wij op onze tour naar White Island troffen????
    Wij zijn inmiddels weer een maand thuis en hebben het ook geweldig gehad! Leuk om je verhalen te lezen! We sturen jou de foto's nog ......maar het is best weer even wennen na zo'n ervaring.....alles komt best langzaam op gang!
    Groetjes en geniet van je reis! De White Island buurtjes, Peter en Monique

  • 03 April 2013 - 11:21

    Linda:

    Jaaaa dat klopt! Wat leuk om wat van jullie te horen! En grappig dat jullie mn blog ook gevonden hebben :) Ik kan me wel voorstellen dat het even wennen is om terug te zijn.. en vooral na al die prachtige warme en zonnige tijd hier weer terug de kou in.. brrrr!! Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Linda

Actief sinds 16 Okt. 2012
Verslag gelezen: 374
Totaal aantal bezoekers 17281

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2017 - 25 Augustus 2018

Canada

26 Oktober 2012 - 25 Oktober 2013

Thailand & Nieuw Zeeland

Landen bezocht: